صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن
2 سال قبل
0

گردش خون باز و بسته:

اگر در گردش خون، مواد خون از سرخرگ ها خارج شود و در اطراف سلول ها قرار گیرد و بعد از تبادل مواد با سلول ها وارد سیاهرگ ها شود به آن گردش خون باز می گویند. در واقع در این نوع گردش خون مویرگ وجود ندارد. مثل حشرات (بی مهرگان).

اگر در گردش مواد، خون از رگ ها خارج نشود و توسط مویرگ ها تبادل مواد صورت بگیرد به آن گردش خون بسته می گویند. (مهره داران)

گردش خون کامل و ناقص:

در دستگاهی مثل دستگاه گردش خون انسان، خون سرخرگی و سیاهرگی با هم مخلوط نمی شوند. به همین سبب به چنین دستگاهی، دستگاه گردش خون کامل می گویند.

در جانورانی مانند دوزیستان و خزندگان، خون سرخرگی و سیاهرگی با هم مخلوط می شوند که به این نوع دستگاه ها، دستگاه گردش خون ناقص می گویند.

 فشار خون:

قلب در هر ضربان یک بار خون را با فشار به درون سرخرگ ها می فرستد. فشار وارده به خون را فشار خون می گویند که قابل اندازه گیری است. فشار خون نیرویی است که از طرف خون بر دیواره رگ وارد می شود.

واحد اندازه گیری فشار خون:

با واحد میلی متر جیوه اندازه گیری و با دو عدد نشان می دهند. مثلا فشار طبیعی خون 120/80 میلی متر جیوه یا 12/8 سانتی متر جیوه است ( علامت / را خط کسری بخوانید). ۱۲۰ میلی متر جیوه بیشترین مقدار و ۸۰ میلی متر جیوه کمترین مقدار فشار خون فرد را نشان می دهد.

۳۰. فشار طبیعی خون 120/80میلی متر جیوه است. مقدار فشار خون در افراد مختلف یکسان نیست و عدد ثابتی ندارد. فشار خون زیاد معمولاً مربوط به افرادی است که رگ های آنان تنگ شده و خون به آسانی نمی تواند از آن ها عبور کند و فشار خون پایین به این معنا است که قلب برای رساندن خون به اندام های بالایی خود و در واقع غلبه بر نیروی جاذبه زمین توانایی لازم را ندارد.


سایر مباحث این فصل